Es finden Arbeiten am Forum statt ...

folge uns auf twitter 
folge uns auf facebook 

Bastelanleitung: Scheinwerfer - Birnenwechsel

Probleme mit der Elektrik oder Elektronik im Modus?
Antworten

0
Keine Stimmen

Insgesamt abgegebene Stimmen: 0

Jonni

Beitrag von Jonni »

Tipp zu Torxschrauben:

Fast alle Hersteller bauen nur noch Torxschrauben ein, da diese am Band eine höhere Kraft beim Einschrauben per Elektroschrauber aufnehmen können. Inbus und Kreuzschlitz sind tot. Ist aber nicht weiter dramatisch. Die Lebensmittelgeschäfte der Marke "Plus" verkaufen regelmässig Werkzeugkästen des deutschen Herstellers Brüder Mannesmann zu sehr günstigen Preisen. Fast immer sind in diesen Kästen auch Werkzeuge zum fachgerechten Lösen von Torxschrauben. Also die Angebote von "Plus" einmal näher anschauen.

CU
Jonni

p.s. für Alf: gerade hab ich im Forum Motortalk gelesen, dass sich die Glühbirnen des Fox - wie in alten Zeiten - wunderbar einfach per Hand auswechseln lassen. Werde ich beim nächsten Fahrzeugkauf mit in Betracht ziehen.

alf

Beitrag von alf »

Ja, Torxschrauben sind einfach noch besser.
Beim nächsten mal werde ich das selber machen.
Das ist ja wirklich unglaublich. Wenn's nicht so traurig wäre müßte man drüber lachen:
"Hab meinen Modus verschrotten lassen."
"So? Warum denn?"
"Eine Birne war kaputt." :wink:

Gruss Alf.

nikola

Beitrag von nikola »

Hi to all,
My left H7 bulb burned out last night. It was after 5200 km, only!
I paid, this morning, in Renault service 34 EUROS (bulbs 23 EUROS + hands 11 EUROS) for replacing both left and right H7. I’ve put “Osram Silverstar” bulbs. Old bulbs were “Osram”, too (but normal type).
Mechanics need about one hour to replace bulbs (Renault time on bill is 75 minutes).
I must say, two yang mechanics assisted a little to chief mechanic in that operation.
Unnecessary complicate operation…

Rocky.Road
Forums-Vielfahrer
Forums-Vielfahrer

Beitrag von Rocky.Road »

Hi Nikola,

that was a low price for the work comparing to others in this forum. Did they remove the front bumper or did they go through the engine compartment? I think Renault has to work on this problem and perhaps they do now.

women, better be pretty than wise, because men can better look than think

nikola

Beitrag von nikola »

Hi Rocky Road,
Renault mechanics replaced bulbs exactly as your photo guide step by step :) . They did not try to work through engine compartment, I think it is impossible. Battery case is too close to left head light (Murphy low, maybe right head light is accessible with very tin hand :cry: ). Your photo guide is excellent and thanks for it, but it’s winter time and very bad whether for work like this.

Yes it is low price for that work I think it is because that, I’m living in Belgrade (Serbia) and official Renault price for one hour in service is about 10 EUROS here. It is the largest Renault service in this area.

But noticing of lost left headlight was pretty funny last night (at the end I did not laugh). First I saw in the mirror Renault Laguna with burned out left light and I think to myself “Poor man…” (I read your photo guide carefully a month ago) .
On the next traffic light I became suspicious about my left light and at home I noticed problem… ;(. What to say…

Rocky.Road
Forums-Vielfahrer
Forums-Vielfahrer

Beitrag von Rocky.Road »

Hi Nikola,

for that reason we decided to change all bulbs every summer before they may fail in winter.

Hannes

Beitrag von Hannes »

Ahoi Rocky, der Nikola sagt, die von Renault hätten den Birnenwechsel erst garnicht durch den Motorraum versucht und es wäre unmöglich ?
Aber andere sind durch entfernen des Wasserbehälters an die Lampen gekommen. Welche Methode erscheint dir als die "Bessere" :?:
..nach dem "Photo-Guide" ?
SW wünscht euch Hannes

nikola

Beitrag von nikola »

Hi Rocky,
Yes, prevention is the best solution in this case. But I’m a little confused and angry because I’ve never changed head lights bulbs on my previous car (I’ve been driving it almost six years)! Actually, I can not remember when I change head light bulb last time on any my car?! Kill me :) .

In any case, I’m waiting for one sunny, lazy day to a little investigate possibility about modus headlights.:)

@Hannes, I think it is official Renault procedure (First remove bumper etc…) because there was no doubt at chief mechanic how to replace bulb.
P.S.
I hope Annette will not be angry about my posts in English :D

Rocky.Road
Forums-Vielfahrer
Forums-Vielfahrer

Beitrag von Rocky.Road »

Hallo Hannes,

den Weg durch den Motorraum habe ich noch nicht selbst probiert, doch sehe ich vorab 2 Probleme: komme ich so auch wie schon gesagt an Stand/Kurvenlicht heran und ist es sicher, dass die Verschlußdeckel ohne direkte Sicht auf selbige wieder dicht zugeschraubt werden? Ich musste an einem Scheinwerfer zwei Versuche starten, bis der Deckel endlich richtig saß.

Andererseits ist es nicht jedermanns Sache, auf dem Boden herumzurobben, um den Stossfänger abzubauen und eine zweite Person ist dann unerlässlich. Speziell die Stoßfängerbefestigung in den Radkästen ist sehr unangenehm zu schrauben, theoretisch müsste hierfür noch das Vorderrad abgenommen werden.

Fazit: wenn das Wetter besser ist, werde ich den neuen Weg von der Theorie ebenfalls zur Praxis machen und dann hier noch einmal einen fundierteren Vergleich anstellen.

Hi Nikola,

i wasn´t surprised that one bulb was gone after one year, because mody had run 31.000 km with it and the lights were often in use. Under these conditions the H4-bulbs in our twingos failed at the same time.

Annette
Forums-Dauerfahrer
Forums-Dauerfahrer
Danksagung erhalten: 1 Mal
Beitrag von Annette »

nikola hat geschrieben:P.S.
I hope Annette will not be angry about my posts in English :D

Why? We recognised that you can read our german posts. I know by myself that it's easier to read a foreign language than to answer in this language.... and english is a language that a lot of people can read.....

So I don't send your answers to the english forum..... this is only for persons who can only understand english.....

So... be wellcome in our board as one of our "far away-members"

Greetings

Annette

Hannes

Beitrag von Hannes »

Hi Nikola,
you see, nobody is perfect. :D Are those mechanicians not engaged to visit courses ? I bet Renault knows a simpler way to change the bulbs and the most expensive way, you find at your bill. ;-)
:P I'm shure, Rocky will find the best way to do and I guess you find the result in this Forum. You should know, Rocky and his Annette are the most committed persons in our Forum.

"enjoy" your Space-car,

regards from HANNES
--------------------------------------------------------
humans doesn't tumble over mountains
but over molehills
--------------------------------------------------------

Hannes

Beitrag von Hannes »

Danke Rocky, aber ich habe die hohe Laufleistung ja nicht und bis dahin bin ich sicher, du findest den einfacheren Weg 8) und wenn es einen gibt, bin ich sicher, werden wir alle davon partizipieren. :D

Schönen Sonntag,
HANNES

nikola

Beitrag von nikola »

Yes Hannes, maybe it is the most expensive way to replace bulbs :) . Who knows? Director of that Renault service is my very good friend and he confirmed that (I’ve just called him by phone), it is official procedure. I asked him for some kind of special tools or some kind of tricks, but he said there is nothing about that. Same procedure is for Megan, but mechanics have found possibility just to remove plastic cover above wheel and replace bulbs (but mechanic must have very tin hand he said).
I take a look yesterday at engine compartment and I think it’s good first to remove ventilation cover (#1 on picture) to make room for hands. I’m not sure.
For the left head light looks good to try to remove intake resonator (#2) and battery with battery case (#3) .
Hannes suggested to remove water tank (#4) for the right light. Is it possible to remove front beam (#5)? (maybe it is wrong name for that element, please Rocky correct me).

Annett thanks for welcome words :) .

Regards and I believe in Rocky, too :D .

nikola

Engine

Beitrag von nikola »

Picture is here, sorry :)

Antworten